269
Chváľ, Sione, Spasiteľa (Lauda, Sion, Salvatórem)


Chváľ, Sione, Spasiteľa 224
Fr. Žaškovský (1819-1887) (verše 1.-12.)

 
Lauda, Sion, Salvatórem 224
S. Thomas Aquinas (1227-1274)
  1. Chváľ, Sione, Spasiteľa,
    chváľ Pastiera, Živiteľa
    chválospevom srdečným.

  2. Podľa svojej chváľ mož­nosti
    jeho, lebo tej hodnosti
    nie si ty dostatočný.

  3. Dnes sa predmet chvályhodný,
    chlieb živý, pre nás život­ný,
    k sláveniu predstavuje.

  4. Pri po­slednom večeraní,
    k požívaniu, že je da­ný
    kresťan nepochybuje.

  5. Nech je chvála dokonalá,
    nech je plná, slávna, stála
    a radostné uctenie.

  6. Bo deň iste slávny ctíme,
    keď večere tej svätíme
    divné ustanovenie.

  7. Za po­svätnej tej večere
    Baránkom tým no­vým berie
    Starý zákon už svoj cieľ.

  8. Nová doba nastupuje
    tôňa pravde ustupuje,
    svetlo dané za podiel.

  9. Kristus večer čo zaručil,
    na pamiatku to poručil,
    na naše oslávenie.

  10. Kňazi to aj obnovujú,
    keď chlieb, víno posväcujú
    nám na večné spasenie.

  11. Kresťanom sa článok dáva,
    že sa Telo z chleba stáva,
    víno v Krv sa zmeňuje.

  12. Keď aj zmysly nášho bytia
    túto pravdu nedovidia,
    viera nám ju zjavuje.

  13. Pod rôznymi spôsobami,
    znakmi, nie však podstatami
    ukrytý je pravý Boh.

  14. Telo je sa, krv sa pije:
    Kristus celý stále žije
    v obidvoch tých spôsoboch.

  15. Nezlámaný, nedelený,
    nezdrúzganý, ale celý
    dáva sa nám jesť a piť.

  16. Jeden berie, tisíc berie,
    pritom všetci v rovnej miere:
    nemožno ho umenšiť.

  17. Prijímajú všelijakí,
    s výsledkom však nerovnakým,
    pre život, pre zničenie.

  18. Život dobrým, smrť je planým:
    hľa, s tým istým prijímaním
    pôsobí sa rozlične.

  19. Keď sa potom sviatosť láme,
    nezúfajme, pamätajme,
    toľko v zlomku prijímame,
    koľko v celej hostii.

  20. Podstata sa nedochráme,
    vonkajšok sa iba láme:
    tým sa postava, ni samé
    telo nijak nezmenší.

  21. Ajhľa, ten chlieb serafínov
    pútnikom je stravou živnou:
    skutočný chlieb pravých synov,
    psom ho hádzať nedajme.

  22. V predobrazoch Písma už je,
    s Izákom sa obetuje:
    Baránok sa pripravuje:
    manna otcom padá v tme.

  23. Pastier dobrý, chlieb náš pravý,
    zmiluj sa, ó, preláskavý
    Ježiš: pas nás, chráň nás v zdraví:
    vezmi si nás do výšavy,
    nech tiež zrieme zem živých.

  24. Všetko vieš a možné je ti:
    tu nás pasieš, svoje deti:
    tam nech stoluje a sedí
    každý z nás jak dedič svätý,
    brat občanov blažených. Amen. Aleluja.
 
  1. Lauda, Sion, Salvatórem,
    lauda ducem et pastórem
    in hymnis et cánticis.

  2. Quantum potes, tantum aude:
    quia maior omni laude,
    nec laudáre súfficis.

  3. Laudis thema speciális,
    panis vivus et vitális
    hódie propónitur.

  4. Quem in sacræ mensa cenæ
    turbæ fratrum duodénæ
    datum non ambígitur.

  5. Sit laus plena, sit sonóra,
    sit iucúnda, sit decóra
    mentis iubilátio.

  6. Dies enim sollémnis agitur,
    in qua mensæ prima recólitur
    huius institútio.

  7. In hac mensa novi Regis,
    novum Pascha novæ legis
    Phase vetus términat.

  8. Vetustátem nóvitas,
    umbram fugat véritas,
    noctem lux elíminat.

  9. Quod in cœna Christus gessit,
    faciéndum hoc expréssit
    in sui memóriam.

  10. Docti sacris institútis,
    panem, vinum in salútis
    consecrámus hóstiam.

  11. Dogma datur Christiánis,
    quod in carnem transit panis
    et vinum in sánguinem.

  12. Quod non capis, quod non vides,
    animosa fírmat fides,
    præter rerum órdinem.

  13. Sub divérsis speciébus,
    signis tantum, et non rebus,
    latent res exímiæ.

  14. Caro cibus, sanguis potus:
    manet tamen Christus totus
    sub utráque spécie.

  15. A suménte non concísus,
    non confráctus, non divísus:
    ínteger accípitur.

  16. Sumit unus, sumunt mille:
    quantum isti, tantum ille:
    nec sumptus consúmitur.

  17. Sumunt boni, sumunt mali
    sorte tamen inæquáli,
    vitæ vel intéritus.

  18. Mors est malis, vita bonis:
    vide, paris sumptiónis
    quam sit dispar éxitus.

  19. Fracto demum sacraménto,
    ne vacílles, sed meménto,
    tantum esse sub fragménto,
    quantum toto tégitur.

  20. Nulla rei fit scissúra:
    signi tantum fit fractúra:
    qua nec status nec statúra
    signáti minúitur.

  21. Ecce panis Angelórum,
    factus cibus viatórum:
    vere panis filiórum,
    non mitténdus cánibus.

  22. In figúris præsignátur,
    cum Isaac immolátur:
    agnus paschæ deputátur:
    datur manna pátribus.

  23. Bone pastor, panis vere,
    Iesu, nostri miserére:
    tu nos pasce, nos tuére:
    tu nos bona fac vidére
    in terra vivéntium.

  24. Tu, qui cuncta scis et vales:
    qui nos pascis hic mortáles:
    tuos ibi commensáles,
    coherédes et sodáles
    fac sanctórum cívium.
    Amen. Allelúia.

Chváľ, Sione, Spasiteľa (1943)
In: Hymny Rímskeho Breviára. časť I., Spolok sv. Vojtecha: Trnava, 1943.
Janko Silan (1914-1984)
  1. Chváľ, Sione, Spasiteľa,
    chváľ pastiera, voditeľa
    v hymnách, piesňach jeho kríž.

  2. Koľko máš síl, toľko snaž sa:
    tak je veľká jeho krása,
    že ju chváliť nestačíš.

  3. Chvályhodný predmet divný,
    životodarný chlieb živý
    sláviť Cirkev káže nám.

  4. Ten chlieb nad večerným stolom
    lámal dvanásť apoštolom
    podľa viery našej Pán.

  5. Buď mu chvála plná, jasná,
    slávnosť príjemná a krásna,
    v srdci vrúcne plesanie.

  6. Nech dnes prvé stolovanie,
    čo si ustanovil, Pane,
    úctu od nás dostane.

  7. Hostina nového Kráľa
    Baránka nám darovala,
    koniec starej slávnosti.

  8. Po starých, hľa, nové časy,
    pravda tôňu iste zhasí,
    svetlo noc von vyhostí.

  9. Čo sám Kristus obetoval,
    chcel, by kňaz vždy obnovoval
    verne jemu na pamäť.

  10. Podľa svätých stanov môžme
    chlieb a víno spásy zbožne
    dávať svätú za obeť.

  11. Kresťanom sa článok dáva,
    že sa z chleba telo stáva,
    víno v krv sa zmeňuje.

  12. Čo zrak nezrie, nevie hlava,
    overí nám viera pravá,
    čo moc vecí zvyšuje.

  13. Pod rôznymi spôsobami,
    znakmi, nie však podstatami
    ukrytý je pravý Boh.

  14. Telo je sa, krv sa pije:
    Kristus celý stále žije
    v obidvoch tých spôsoboch.

  15. Nezlámaný, nedelený,
    nezdrúzganý, ale celý
    dáva sa nám jesť a piť.

  16. Jeden berie, tisíc berie,
    pritom všetci v rovnej miere:
    nemožno ho umenšiť.

  17. Prijímajú všelijakí,
    s výsledkom však nerovnakým,
    pre život, pre zničenie.

  18. Život dobrým, smrť je planým:
    hľa, s tým istým prijímaním
    pôsobí sa rozlične.

  19. Keď sa potom sviatosť láme,
    nezúfajme, pamätajme,
    toľko v zlomku prijímame,
    koľko v celej hostii.

  20. Podstata sa nedochráme,
    vonkajšok sa iba láme:
    tým sa postava, ni samé
    telo nijak nezmenší.

  21. Ajhľa, ten chlieb serafínov
    pútnikom je stravou živnou:
    skutočný chlieb pravých synov,
    psom ho hádzať nedajme.

  22. V predobrazoch Písma už je,
    s Izákom sa obetuje:
    Baránok sa pripravuje:
    manna otcom padá v tme.

  23. Pastier dobrý, chlieb náš pravý,
    zmiluj sa, ó, preláskavý
    Ježiš: pas nás, chráň nás v zdraví:
    vezmi si nás do výšavy,
    nech tiež zrieme zem živých.

  24. Všetko vieš a možné je ti:
    tu nás pasieš, svoje deti:
    tam nech stoluje a sedí
    každý z nás jak dedič svätý,
    brat občanov blažených. Amen. Aleluja.

JKS 1947 269

Graduale Romanum, Solesmes, 1961 269